AMARAN!!

blog ini tidak sesuai dibaca oleh pelajar2 sekolah. Ini kerana penggunaan ejaan dan tatabahasa di dalam blog ini telah dikompomkan oleh aku sebanyak 100% menyeleweng dari apa yang telah di ajar para guru di sekolah2 seluruh Malaysia.

Monday, October 5, 2009

cerita ayie

kedai pinggan besar bangi a.k.a kedai pak cik (tahun 2007)

"is,aku rasa nak saman orang r" tiba2 ayie berkata pada aku ketika sedang mnunggu nasi goreng ayam sampai.."apa kes tiba2 nak saman ni,ko nak saman sapa" aku cuba mndapatkan kpastian..."ko tau is,aku kena tuduh mencuri" kata ayie pada aku.."bila plak ko kena tuduh mncuri" aku bertanya dengan nada terkejut.."semalam aku nak la g cari kasut",kata ayie memulakan cerita.."masa balik dari kampung aku singgah kat terminal 1 seremban,hajat nak cari kasut" ayie mula mnyusun plot ceritanya..aku mnangguk tanda mnyuruh dia meneruskan cerita.."pilih punya pilih,aku berkenan ngan satu kasut ni..harga memang berpatutan,lawa lak tu..aku sapu r" ayie terus bercerita..aku mndengar cerita ayie sambil mnyaksikn gerak tari tangan ayie bergerak2 seakan2 menari tarian mak yong apabila dia bercerita.."aku pun mnuju ke kaunter dan beratur di belakang mak datin..leh tahan is"..kata ayie lagi smbil mngukir senyuman gatal di wajah..aku menyedut milo ais aku perlahan2..terasa segar apabila air milo ais melalui ruang didalam tekak aku.."bila time datin tu nak bayar,tiba2 dia meraba2 beg duit dia,pastu dia pandang slack kat aku" kata ayie lagi.."apsal dia pandang ko slack lak" aku bertanya.."mula2 aku ingat dia terpikat ngan aku,pastu aku tgok dia tiba2 bercakap ngan cashier"..ayie berseloroh dalam serius..aku makin excited untuk mendengar..aku mula mencucuh rokok.."x sampi 5 minit datang 2 orang pngawal,dia kata aku curi duit datin ke,aku kata x..xkan la aku nak curi is,ko kan kenal aku"..kata ayie dengan nada sayu..aku mahu mnjawab tetapi terbntut apabila pekedai mmbawakan nasi goreng ayam yang telah di order oleh aku dan ayie.."datin tu kata dia memang syak aku yang curi,sebb memang aku je duk blakang dia,lagipun dia memang ada letak duit dalam beg sebelum kuar g shoping..sambung ayie lagi..suasana aku rasakan seakan sunyi.."ada ke bila pngawal tu check dompet aku,pngawal tu jumpa duit seratus,leh lak mak datin tu kata itu duit dia..dia kata aku x layak ada duit sebnyak tu" rintih ayie pada aku..ati aku bergelegak..darah aku rasakan mendidih..seperti mendidihnye kuah laksa di dalam kawah..nasi goreng ayam aku letak kan ketepi..seperti tiada selera..aku khusyuk mendengar cerita ayie.."pastu apa jadi" tnya aku agak tidak sabar.."aku kena bawak dalam bilik pngawal,aku kena soal..diorang ugut nak repot polis...aku kecut perut is,ko tau la polis..kalu xsalah pun bila dah kena reman kompem kena titik"..ayie semakin rancak bercerita.."ko tau x is,mak datin tu dalam bilik punya la masam muka dia..ati memang busuk,sampai ati tuduh aku bukan2,apa dia ingat aku ni x berduit ke"..ayie membuat mimik muka sedih..aku semakin terharu ati mnjadi galau..sedih jiwa mlihat rakan aku di tuduh sedemikian rupa.."macm mana ko leh lepas?" aku bertanya.."pak guard tu check cctv,dia kata aku x amik" terang ayie.."ko tau is,bila aku balik datin tu jumpa aku,dia minta maaf,dia kata dia memang lupa bawak duit"..kata ayie lagi...aku semakin panas,dingin malam x dapat mnyejukkan ati aku.."pastu ko kata apa kat datin bangang tu" aku ingin tahu.."x kata apa2,sebab aku terjaga dari tido..aku mimpi la is" kata ayie sambil gelak terbahak2..aku mncarut2 kepada ayie,sambil aku lihat ayie tergelak2 puas dapat mngenakan aku..hampeh ko.."ko rasa aku patut saman x dia is" kata ayie cuba memprovok aku.."aku terajang kang ko setan" balas aku..makin galak ayie ketawa



aku dan ayie di paksa bergambar di hadapan kamera..ternyata kami tidak pandai berposing - arkib dari kamera enset cik ayie




4 pengomen:

mawarni said...

adus...memg kena la..rere dh simpati dh..tarik balik...huhuhu.

niSah said...

huh...pnt aku bc...upe2 nye mimpi...kang aku saman ko br tau...kerna memperdayakan aku...huh~

keyboardcabuk said...

aku pun terkema la..haha

littLe[gurl]-budaKecik [farhana] said...

terajangkan ayie tu utk saya skali k.........