AMARAN!!

blog ini tidak sesuai dibaca oleh pelajar2 sekolah. Ini kerana penggunaan ejaan dan tatabahasa di dalam blog ini telah dikompomkan oleh aku sebanyak 100% menyeleweng dari apa yang telah di ajar para guru di sekolah2 seluruh Malaysia.

Friday, October 23, 2009

mencari apam balik

Pekan pahang,tahun 2004

"kun jom folo aku g pantai selamat",ajak jamel pada aku ketika aku sedang khusyuk penuh tawaduk menghembus asap rokok ke atmosfera bumi....."watpe?ada bnda bes ke?" tanya aku agak ghairah..pantai selamat ibarat pusat membeli belah terkemuka sperti tesco untuk orang2 di Pekan pada ketika itu.."teman aku cari barang keperluan,pastu kita santap mata kita tgok awek2" jamel mula memasukkan jarum hasutan..."ok2,aku folo ko" aku memberi tindakbals refleksi yang pantas apabila mendengar perkataan awek..aku dengan penuh bersemangat mnyarung baju dan suar jeans lusuh yang aku beli di kedai bundle di mentiga..sambil berjalan kaki menuju ke pantai selamat dari rumah sewa,aku menyanyikan lagu inilah barisan kita dengan penuh semangat satu malaysia...sesampai sahaja di pantai selamat,jamel mula memilih barang2 yang ingin di beli..aku pula lebih senang menjadi pemerhati PBB..agak kurang awek pada malam itu..aku agak hampa..hajat untuk mencuci mata terhalang,namun aku gagahkan hati untuk tawaf di dalam pasaraya pantai selamat itu,walau kaki ini berasa seperti goyah untuk melangkah, tidak serancak semasa dalam perjalanan pergi..terasa sendu di hati...jamel telah menghilang, aku merayau tanpa hala sehinggalah enset N331o aku berbunyi..."weh kun,aku kat luar kat depan kedai jual cd" msg jamel aku baca..aku mula melangkah keluar.."ko beli apa mel",tanya aku sekadar berbasa basi.."xde apa,barang2 keperluan harian je,ada deodorant,bedak.sabun syampu dan macm2 lagi" terang jamel dengan panjang lebar..."jom r kita balik" ajak aku.."jap2 kun,aku belanja ko makan bnda tu nak",kata jamel pada aku.. bnda apa?tanya aku lagi.."tu" jamel mula memuncungkan bibir kearah sebuah gerai di sebelah kedai menjual cd.. "oo,bnda tu..apa nama ek",tya aku.."ntah aku xtau nama" kata jamel.."xpe2,aku g beli bak datang duit" pinta aku pada jamel..x sampai setapak aku berjalan,jamel berkata pada aku "weh kun,nama dia apam balik amerika"..aku mngangguk sambil mngangkat ibu jari tngan kepada jamel..."kak apam balik amerika 2 kak" kata aku agak bergaya.."apam balik amerika??xpernah dengar pun" kata awek pnjual..hati aku panas.."ni la kak,xkan jual pun x tau" kata aku dalam ati.."yang ni kak,saya nak dua",aku mnunjuk kearah bnda itu..oo,yang ni nama dia wafer lagipun kat amerika xde apam balik dik" sindir awek pnjual..selang 6 tapak dari aku,jamel tergelak2..aku merah muka,dalam ati mula mncarut2..sial ko mel,ko kencing aku,tu namanya wafer,wafer gampang,bukan apam balik amerika..xpasal2 aku malu..ciss

0 pengomen: